Cyklus scénických čtení vyvrcholí Mahábháratou žen: zlínské divadlo ožije indickým večerem

4 české premiéry + 4 světoví autoři + 4 země + 4 besedy s hosty

mdz_4+4_MAHÁBHÁRATA ŽENmdz_4+4_MAHÁBHÁRATA ŽENLetošní čtyřdílný cyklus scénických čtení v jubilejní 70. sezoně Městského divadla Zlín uzavírá indický večer s českou premiérou Mahábhárata žen od úspěšného indického dramatika Madavane K. v režii studentky JAMU Terezy Říhové. Zlínští herci budou číst moderní ztvárnění staroindického eposu v pondělí 16. května v 19 hodin v Dílně. Po představení se diváci mohou těšit na besedu s autorem hry.

„Staroindický epos Mahábhárata tvoří pověsti, mýty a lidová vyprávění, která stojí v základech indické kultury. Patří tyto zaprášené příběhy minulosti? Nebo se nějak ozývají i v současnosti? V odpověď na tyto otázky napsal Madavane K. svůj text, v němž se do příběhů současných postav prolínají dávné příběhy. Mahábhárata žen je hra syrově dramatická i poeticky obrazivá a přináší autentický vhled do indické kultury,“ přibližuje téma dramaturgyně zlínského divadla Kateřina Menclerová.

Text hry bude číst šest hereček (Marta Bačíková, Romana Julinová, Petra Králová, Milena Marcilisová, Dominika Hrazdílková a Lucie Okonová) a jeden herec (Josef Koller), který ztvární více postav najednou.

O autorovi

MADAVANE K.

Narodil se v Pondicherry v roce 1946. Získal titul bakalář na francouzském lyceu v Pondichery. Později dokončil magisterská studia francouzštiny na Jawaharlal Nehru University (JNU) v Novém Dillí. Tři roky strávil v Paříži na Institutu politických věd. V doktorandské práci se věnoval motivu smrti v hrách Eugena Ionesca. Mezi oblast jeho specializace patří: frankofonní literatura v Indickém oceánu, indická diaspora, francouzské divadlo a film. Madavane se také značně podílel na populárních formách hinduismu a obnově Pondicherry po požáru. Stál ve vedení fakulty, než v roce 2011 odešel do důchodu, byl v centru pro francouzská a frankofonní studia. Publikoval řadu knih a článků.

Po návratu z Paříže, kde poprvé divadelní okruh svých stoupenců, se Madavane vrátil do Nového Dillí a vedl divadelní skupinu Chingari. Režíroval více než 50 her v angličtině, francouzštině a hindštině. V roce 1994 měl roční učební stáž na Université du Québec à Montréal v Kanadě, kde vyučoval divadlo. Právě v Montrealu vznikla hra Le Mahábhárata des femmes (Mahábhárata žen), kterou také v roce 1995 nastudoval v Montrealu jako součást přípravy divadelních studentů. Madavane režíroval tuto hru také v němčině pro festival v Baaden-Württembersku v Karlsruhe (Německo) v roce 2002. V roce 2011 uvedl hru v Paříži s francouzským obsazením ("Au fil des diagonales").

Hra byla provedena v mnoha městech v Indii ve své anglické verzi. Mahábhárata žen byla také nastudována v roce 2013 v australském Melbourne. Madavaneho druhá hra Veritreé neboli Soumrak bohů byla publikována v roce 2008 a nastudována v Sri Ram Centru v Dillí v roce 2013 pod vedením samotného autora.

Jeho sbírka povídek Mourir à Benares byla poprvé vydána v roce 2004. Mnoho z jeho dalších příběhů bylo publikováno samostatně v různých sbírkách a časopisech. Během svého působení na Univerzitě Madavane úspěšně dokončila projekt Evropské komise pro námořní dědictví mezi Evropou a jižní Asii v rámci programu Spojení s Asií (Asie Link).

V současné době Madavane pracuje jako kreativní ředitel v Sri Ram Centre for Performing Arts v Novém Dillíi. Jeho nedávnými projekty bylo uvedení hry Girish Karnad je Tughlaq v Dillí a následně uvedení divadelní hry Gándhí v Melbourne v roce 2014.